Copywriting is een essentiële vaardigheid in de huidige digitale wereld. Het is de kunst om content te schrijven die het publiek overtuigt en aanzet tot actie. Of u nu een bedrijfseigenaar, marketeer of freelancer bent, het vermogen om overtuigende teksten te schrijven kan een enorm verschil maken in uw succes. Copywriting kan u helpen een sterke aanwezigheid op het web te vestigen en te behouden, potentiële klanten aan te trekken en uw verkoop te verhogen. Als u de basisprincipes van copywriting kent en weet hoe het voor u kan werken, kunt u het beste uit uw online aanwezigheid halen. Van het begrijpen van de verschillende soorten copywriting tot het maken van overtuigende headlines en calls-to-action, deze gids geeft je de informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan.
Wat is copywriting?
Copywriting is de kunst en wetenschap van het produceren van geschreven content die een publiek overhaalt om een gewenste actie te ondernemen. In zijn meest elementaire vorm is copywriting het proces van het creëren van geschreven content die producten of diensten verkoopt via een specifiek medium. Copywriting kan worden toegepast op veel verschillende gebieden van het bedrijfsleven, van e-commerce tot werving en selectie of lead generation.
Bij bedrijven zie je dat hele afdelingen zijn gericht op het schrijven via copywriting. Bovendien heb je ook bedrijven die een externe partij inhuren om het voor hun te doen. Dan komen ze bijvoorbeeld bij Crossphase uit vanwege hun uitgebreide dienstenpakket.
Voordelen van copywriting
– Vergroot uw naamsbekendheid – Naarmate uw publiek beter op de hoogte is van uw merk, zullen de naam en het logo prominenter in hun gedachten aanwezig zijn.
– Verkoop verhogen – Het hoofddoel van elk stuk content is lezers omzetten in klanten. Een verkoopgericht stuk content zal zijn werk veel effectiever doen dan een informatief stuk.
– Leads verhogen – Om te verkopen moet u potentiële klanten naar uw pagina lokken. Een copywritingstrategie gericht op het genereren van leads kan helpen dat doel te bereiken.
– Leads en verkoop verhogen – Met een sterke aanwezigheid op sociale mediaplatforms hebt u het potentieel om een groot aantal nieuwe volgers aan te trekken. Een op leadgeneratie gerichte strategie kan u helpen deze volgers om te zetten in klanten.
– Meer verkeer en paginabezoeken – Een van de beste manieren om verkeer, paginabezoeken en totale inkomsten te stimuleren is om meer lezers naar uw site te trekken. Op leadgeneratie gerichte content heeft het potentieel om precies dat te doen.
– Uw conversiepercentage verhogen – Hoe hoger het conversiepercentage op uw site, hoe winstgevender deze zal zijn. Een lead generation-strategie kan helpen uw conversiepercentage te verhogen.
– Betrokkenheid verhogen – content is slechts zo goed als de ervaring van de lezers ermee. Om ervoor te zorgen dat lezers betrokken en enthousiast zijn over uw content, wilt u calls-to-action opnemen. Deze vragen lezers om specifieke acties te ondernemen, zoals het klikken op een link of het doen van een aankoop.
Verschillende soorten copywriting
– Verklarend – Om een product of dienst volledig te begrijpen, moeten consumenten zien hoe het werkt en waarom het nuttig is. Verklarende copywriting gaat over het verstrekken van die informatie en is gericht op het opleiden van je lezers.
– Overtuigend – Dit type tekst is bedoeld om lezers te beïnvloeden om specifieke acties te ondernemen, zoals het kopen van producten of het inhuren van jou om werk te doen. Persuasieve copywriting is vaak overtuigend van toon, taal en stijl.
– Dringend – Dit type bericht is ontworpen om de aandacht te trekken en onmiddellijke actie af te dwingen. Belangrijke mededelingen, dringende oproepen tot actie en instructies zijn voorbeelden van dringende teksten.
– Informatief – Consumenten hebben informatie nodig om weloverwogen beslissingen te nemen. Zij zullen dit soort teksten vaak opzoeken om onbevooroordeelde meningen, recensies en vergelijkingen te vinden.
Een doeltreffende kop maken
Een kop is de schok die u uw lezers geeft, zodat ze opstaan en kennis nemen van wat u in de rest van het artikel te zeggen hebt. Hij moet kort, pakkend en to the point zijn – en hij moet ook relevant zijn voor uw artikel. Hoewel je elk woord of elke combinatie van woorden kunt gebruiken voor je kop, zijn er bepaalde regels die je moet volgen. Je moet ervoor zorgen dat je kop zo relevant mogelijk is voor je onderwerp. Je moet er ook voor zorgen dat je artikel overeenkomt met de toon van de kop. Als u aan deze twee eisen kunt voldoen, dan moet uw kop veel kliks en lezers kunnen aantrekken. Een kop die te lang is, te gedetailleerd of woorden gebruikt die niets met je artikel te maken hebben, zal geen grote impact hebben op je publiek.
Overtuigende tekst schrijven
Overtuigende teksten schrijven is de kunst van het gebruik van woorden en zinnen om je lezers over te halen specifieke acties te ondernemen, zoals het kopen van je product of het inhuren van je werk. Om een overtuigende tekst te maken, moet je nadenken over de actie die je lezer zou willen ondernemen, en dan een manier vinden om die actie te verbinden met de voordelen van je product of dienst. U kunt bijvoorbeeld de kop “Nieuw jaar, nieuwe jij! Neem uw gezondheid in eigen hand door een gezonde levensstijl te veranderen” om te laten zien hoe het veranderen van uw levensstijl een grote invloed kan hebben op uw gezondheid. De rest van uw artikel kunt u dan gebruiken om de lezers te vertellen hoe zij deze veranderingen kunnen doorvoeren en hoe deze veranderingen een grote invloed op hun gezondheid zullen hebben.
Creëer een krachtige call-to-action
Een call-to-action is een dwingende (commandoachtige) zin die je lezers vertelt wat je wilt dat ze doen. Het kunnen woorden of zinnen zijn, maar ze moeten kort zijn en de volgende kenmerken hebben:
– Ze moeten dwingend zijn (commando-achtig).
– Ze moeten vetgedrukt zijn.
– Ze moeten aan het eind van je zinnen staan.
– Ze moeten geschreven zijn in de gebiedende wijs (geen tegenwoordige of verleden tijd).
– Ze moeten duidelijk aangeven wat je wilt dat je lezers doen. Wanneer je je call-to-action opstelt, moet je ervoor zorgen dat het duidelijk is wat je wilt dat je lezers doen. Als je bijvoorbeeld wilt dat je lezers zich aanmelden voor je content, dan moet je dat zeggen. Wil je dat ze op een link klikken of een formulier invullen, dan moet je dat ook zeggen.
Tips voor het schrijven van effectieve kopie
– Zorg ervoor dat je taal eenvoudig en gemakkelijk te lezen is.
– Probeer het gebruik van grote woorden en technische termen te vermijden.
– Probeer uw zinnen kort en eenvoudig te houden.
– Zorg voor een ritme en flow in je zinnen.
– Zorg ervoor dat je zinnen een onderwerp, werkwoord en voorwerp hebben.
– Zorg ervoor dat de woorden die je kiest een positieve connotatie hebben.
– Zorg dat je zinnen een duidelijk begin, midden en einde hebben.
– Zorg dat je zinnen een richting hebben.
Copywriting tools
Als je klaar bent om je copywriting naar een hoger niveau te tillen, overweeg dan om een gekwalificeerde copywriting service in te schakelen. Er zijn een aantal copywriting diensten online beschikbaar, waaronder:
– Artikel Rewriter – Deze diensten herschrijven artikelen voor je, zodat je ze niet vanaf nul hoeft te schrijven. In plaats van het hele artikel te herschrijven, kunt u vaak alleen de content bewerken en wordt het artikel voor u herschreven.
– Content Rewriter – Dit type dienst herschrijft uw content voor u, maar voegt vaak ook een set unieke SEO zoekwoorden toe.
– Article Spinning – Dit type dienst herschrijft uw artikelen, maar voegt vaak ook een set unieke SEO keywords toe.
– Content Spinning – Dit type dienst zal uw content herschrijven, maar ze zullen vaak ook een set unieke SEO sleutelwoorden toevoegen.
Cursussen copywriting
Als je serieus aan de slag wilt met copywriting, moet je overwegen je in te schrijven voor een cursus of workshop. Er zijn veel verschillende soorten cursussen beschikbaar, en ze kunnen zowel online als persoonlijk worden gevolgd. Hier zijn enkele van de meest voorkomende soorten cursussen beschikbaar:
– Online cursussen – Dit type cursus wordt vaak gegeven door middel van videocolleges, lezingen en quizzen.
– Persoonlijke workshops – Dit type cursus wordt vaak gegeven door middel van lezingen, lezingen, demonstraties en groepsactiviteiten.
– Weekendworkshops – Weekendworkshops worden vaak gratis of tegen een minimale vergoeding aangeboden.
– Online-to-online cursussen – Dit type cursus wordt vaak gegeven via videocolleges en lezingen.
Copywriting diensten
Als je klaar bent om je copywriting vaardigheden naar een hoger niveau te tillen, overweeg dan om een professionele copywriter in te huren. Er zijn veel verschillende soorten copywriters beschikbaar, en de meest voorkomende soorten copywriters zijn:
Freelance schrijvers worden vaak ingehuurd via een dienst die klanten aan schrijvers koppelt.